Olen kahvin suurkuluttaja. Saisin varmasti monet ravintoalan asiantuntijat perääni jos he tietäisivät kuinka paljon juon sitä päivän aikana. Olen itse kuitenkin todennut, että kahvi on yksi terveyteni kulmakivi. Nyt en tarkoita mitään kahvin sisältämiä aineita, vaan siihen liittyviä muita tekijöitä.

Aamuisin minulla on yleensä hetki omaa aikaa kun muu perhe vielä nukkuu. Silloin keitän hyvää kahvia, istun rauhassa sohvalle ja katselen ikkunasta ulos. Noina hetkinä kukaan ei vaadi minulta mitään ,eikä  minulla ole kiire mihinkään. Saan vain olla, hengitellä ja levätä. Kahvi virkistää mukavasti oloani ja saan rauhassa maistella sen tummia aromeita. Tämä hetki voimaannuttaa minua kohti uutta päivää.

Kahvin avulla osoitan ja saan rakkautta. Meillä on tapana mieheni kanssa tuoda toisillemme kahvia sänkyyn. Minä teen tämän eleen usein ennen kuin lähden töihin aamuisin. Hän taas herättää minut hellästi kahvin tuoksulla viikonloppupäiväuniltani.

Kahvi liittää ihmisiä yhteen. Kun kysyt työpaikan taukotilassa kuka haluaa kahvia, saat hetkessä joukon ihmisiä ympärillesi. Hyvän kahvin ääressä on mukavaa vaihtaa kuulumisia ja virkistäytyä työpäivän aikana. Parhaan ystäväni seurassa taas kahvi siivittää elämänparannushetkeämme. Minulla on  ystäväni kanssa oma tapamme nauttia kahvia. Siihen liittyy sanonta "no sugar, no milk". Tämä kahviin liittyvä muisto on vain meidän kahden jakama asia ja ystävyyttämme lujittava side.

Iltapäivällä kun saavun kotiin, keitän kupin kahvia ja istuudun sohvalle. Pian pieni tyttäreni käpertyy kainalooni ja katsomme yhdessä pikku kakkosta. Siinä kahvikupposen ääressä jaamme tyttäreni kanssa hellyyttä toisillemme. Tämä pieni alkuillan hetki on äärimmäisen rentouttava ja tärkeä arkirutiini minulle ja rakkaalle lapselleni.

Kahvi rytmittää siis  päivääni sekä liityy vahvasti myös sosiaaliseen kanssakäymiseeni. Kahvi on tärkeä osa hyvinvointiani ja pieni, mutta hyvin tärkeä arjen ilo. Olen sitä mieltä, että itselle tärkeistä arjen pikkujutuista on tärkeää pitää kiinni. Jokainen meistä on sen ansainnut!